Winkelen in Duitsland is nog steeds populair bij Nederlanders. Maar de Duitsers zelf kopen steeds meer via internet en in grote winkelcentra. Het aantal on line aankopen in Duitsland is in 2014 gestegen tot 40% van het totaal aantal aankopen. Het meest populair zijn boeken (64% van het totaal aantal on line aankopen), mode (60%) en tickets (51%). De grootste concurrent van webwinkiels zijn grote winkelcentra in en buiten grote steden, die met periodieke acties bezoekers aan zich binden. Centro Oberhausen is het grootste overdekte winkelcentrum van Europa (23 miljoen bezoekers per jaar). Hier zijn 260 winkels op een oppervlakte van 116.000 vierkante meter. Ook het winkelcentrum Limbecker Platz bij Essen trekt veel bezoekers (ruim 16 miljoen per jaar). Grote winkelcentra zijn niet alleen in Duitsland populair. Uit een onderzoek onder 367 Europese winkelcentra blijkt dat het aantal bezoekers in 2014 met 1,2% gestegen is.
Het Multi-Ostfriesland-center in Leer