De spoorlijn Nijmegen-Kleve is opnieuw in beeld. De Vereniging voor Innovatief Euregionaal (rail)Vervoer (VIEV) streeft naar de aanleg van de Keizerlijn. Via een petitie doet de VIEV een oproep aan de Provincie Gelderland. De treinverbinding tussen Nijmegen en Kleve zou volgens de VIEV een samenwerking kunnen zijn tussen ProRail en Arriva. Prorail zou volgens de VIEV voldoende onderhoudsbudget hebben om de infrastructuur van de huidige spoorlijn te verbeteren.
De light rail lijn zou een aftakking kunnen worden van de Maaslijn (Nijmegen-Roermond). Op dit traject gaat Arriva vanaf december 2016 het personenvervoer verzorgen. De Provincie zou Arriva actief kunnen benaderen met het verzoek de lijn Nijmegen-Kleve te reactiveren.
De spoorlijn werd door de NS in 1992 stlgelegd omdat het traject onrendabel was. Sindsdien is de behoefte aan grensoverschrijden personenvervoer sterk gestegen. Na de opening van de Hogeschool in Kleve is het reizigersverkeer verder toegenomen. Sindsd de sluiting van de spoorlijn zijn zonder succes plannen gemaakt om de lijn te reactiveren. Ook een burgerinitiatief uit 2010 leverde geen resultaat op. Een deel van het 26 kilometer lange spoortraject is sinds 2008 in gebruik als toeristische attractie met fietslorries.
De VIEV roept Nederlandse en Duitse burgers op de petitie on line te ondertekenen (tot 1 januari 2017).